Umjetna inteligencija i novinarstvo

8 dec

Svi ćemo ostati bez posla.

Ovo je prva misao koja se povezuje s umjetnom inteligencijom u novinarstvu. Pametni strojevi zamijenit će novinarke i novinare u pisanju vijesti, pa će u bliskoj budućnosti svi postati nepotrebni.

U Reutersovom istraživanju iz 2022. godine navodi se da skoro 40% ispitanika medijskih kuća eksperimentira s upotrebom umjetne inteligencije u svakodnevnoj produkciji medijskih sadržaja.

Primjer primjene umjetne inteligencije u pisanju članka

Pronaći čarobnu formulu, modus operandi ili neko uputstvo koje će umjetnoj inteligenciji reći kako napisati savršen tekst značit će prednost na tržištu na kojem se mediji natječu za pažnju.

Tu formulu su pokušali pronaći i u magazinu Men’s Journal. Umjetna inteligencija napisala je tekst (koji možete pogledati klikom na link) “Što bi svi muškarci trebali znati o niskom testosteronu.” U prvom članku koji je generirala umjetna inteligencija, a koji je objavljen na Men’s Journalu identificirano je 18 specifičnih pogrešaka.

Portal Futurism izvjestio je: “Kao i većina sadržaja generiranih umjetnom inteligencijom, članak je napisan s pouzdanim autoritetom stvarnog stručnjaka. Sadržavao je citate koji su izgledali akademski, a u samom početku objave istaknuta je dodatna vjerodostojnost uvjeravajući čitatelje da ga je ‘pregledao i provjerio činjenice naš urednički tim.’”

Publikacija je na kraju napravila značajne izmjene u članku o testosteronu. No, kao što je navedeno na portalu Futurism, objavljivanje netočnog sadržaja o zdravlju moglo bi imati ozbiljne posljedice.

Washington Post u svom članku o umjetnoj inteligenciji u novinarstvu koji je objavljen prije mjesec dana, navodi da su internetski detektivi prošlog tjedna otkrili da je CNET tiho objavio desetke članaka koje je u potpunosti generirala umjetna inteligencija. Popularna tehnološka stranica priznala je da je to istina, ali je taj potez opisala kao puki eksperiment.

Autor članka navodi da je eksperiment podivljao: roboti su izdali ljude. “Pokazalo se da botovi nisu ništa bolji u novinarstvu – a možda i malo gori – od svojih tobožnjih ljudskih gospodara.”

CNET je počeo dodavati dugačke obavijesti o ispravcima nekih članaka koji su generirani umjetnom inteligencijom nakon što ih je portal Futurism prozvao jer priče sadrže neke “vrlo glupe pogreške.”

Kako se u Washington Postu navodi automatizirani članak o složenim kamatama netočno je rekao da bi depozit od 10.000 USD s kamatom od 3 posto zaradio 10.300 USD nakon prve godine. Ne. Takav depozit zapravo bi zaradio samo 300 USD.

Gdje se kriju stvarni problemi primjene umjetne inteligencije

U prvom primjeru koji je naveden s početka teksta, članak o niskom testoteronu kod muškaraca, radi se o temi koja kod Googlea ima poseban status. YMYL je skraćenica za Vaš novac ili Vaš život. YMYL je u igri kad god teme ili stranice mogu utjecati na buduću sreću, zdravlje, financijsku stabilnost ili sigurnost osobe ako su predstavljene netočno.

Budući da se u članku radi o temi koja pogrešnom interpretacijom može utjecati na zdravlje, ovo je YMYL sadržaj.

E-E-A-T označava stručnost, iskustvo, autoritativnost i pouzdanost. To je koncept, način na koji Google procjenjuje signale povezane s određenom kompanijom, web stranicom i njezinim sadržajem u svrhu rangiranja.

Uovom je slučaju prekršeno mnogo toga što Google smatra presudnim za pozicioniranje sadržaja na tražilici. SEO konzultant Glenn Gabe je na svom Twitter nalogu otkrio kako je ovaj članak toliko loš da uopće nije indeksiran.

Lažni autoritet i stručnost koji se u članku navode, dovode čitatelje/ice u zabludu, iskustvo koje se navodi u članku možda je preuzeto s neke druge web stranice što je uobičajena praksa skupljanja informacija umjetne inteligencije. Svaku od ovih prekršenih smjernica Google je kaznio.

ai

Razlog zbog kojeg pojedini portali žele uključiti umjetnu inteligenciju u proizvodnju sadržaja je što više tekstova koji će se pozicionirati na Googleu. Ovakvim se greškama oduzima svaka šansa za poziciju.

Google je izdao nove smjernice za izdavače o korištenju umjetne inteligencije za generiranje sadržaja. U smjernicama se navodi da će tolerirati tu praksu, ali da će biti dodatni naglasak na pouzdanosti rezultata pretraživanja koji uključuju “zdravstvene, građanske ili financijske informacije”.

Još jedan problem otkriven je nakon što je CNET tiho objavljivao desetke članaka o osobnim financijama koje je generirala umjetna inteligencija. Nakon velike osude javnosti, izvješće portala Futurism otkrilo je da su članci generirani umjetnom inteligencijom puni osnovnih grešaka i u velikoj mjeri plagirani. Umjetna inteligencija je serijski plagijator ljudskog rada.

Istraga je pronašla opsežne dokaze da se u tekstovima nalazi sličnosti s člancima koji su prethodno objavljeni drugdje, ali bez davanja zasluga. Drugim riječima, bot je izravno plagirao radove konkurenata i “ljudskih pisaca.”

Kako umjetna inteligencija može unaprijediti novinarstvo

Umjetna inteligencija u novinarstvu ima značajno mjesto, ali to nije potpuno isključivanje ljudi i preuzimanje njihovih zadataka. Naprotiv, dok je pisanje vijesti koje utječu na ljudske živote svedeno na eksperiment, umjetna inteligencija ne može biti “član” redakcije.

Mjesto koje već sada upotreba umjetne inteligencije u medijima donosi višestruku korist jesu automatizacije zadataka koji neće ugroziti kredibilitet medija ni etički pristup u novinarstvu.

Automatska transkripcija video i audio sadržaja, te kreiranje srt datoteka koje koristimo prilikom distribucije sadržaja jedna je od tih koristi. Da bismo sadržaj na portalu medija učinili digitalno pristupačnim i da je uz to SEO optimiziran, potrebno je audio i video formate pretvoriti u tekst. S druge strane, sam tekst je lakše distribuirati na društvenim mrežama ako postoji video. Ovakvi zadaci su unapređivanje brzine i promocije dobrog sadržaja koji su novinari/ke već pripremili u skladu s etičkim i profesionalnim standardima i tu nema opasnosti od lažnih i obmanjujućih vijesti.

Umjetna inteligencija postaje sve bolja i u pretvaranju tekstualnog sadržaja u audio format. Razvoj omogućuje veći broj glasova koji ne zvuče “metalno” što su im zamjerali mnogi.

Još mnogo vode treba proteći da doživimo situaciju u kojoj kvalitetno novinarstvo isključuje novinare/ke, bez obzira koliko umjetne pameti imamo na raspolaganju.

(Visited 12 times, 1 visits today)
Podijelite članak:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google

Comments