Radni dan jedne preduzetnice u Srbiji devedesetih godina izgledao je ovako: odeš na posao, podigneš slušalicu, čekaš signal pola sata, a onda čekaš poslovnog partnera da se javi, ali je on zauzet, pa se bojiš da ne izgubiš vezu… Tako ostaneš na telefonu pola radnog dana.
Teško da mladi preduzetnici to mogu da zamisle danas, kada se, moglo bi se tako reći, ne oprašta čekanje od 15 minuta za odgovaranje na mejl.
Ali, Lidija Leković, vlasnica kozmetičke kompanije Leco koja nam u Srbiju uvozi i distribuira, između ostalog, i jednu od najpoznatijih tipova kozmetike na svetu – korejsku – radni dan iz prve rečenice može da zamisli. Zašto? Pa jer je u privatnom biznisu već 30 godina.
„Sada bih sve drugačije“
„Ja bih sve uradila drugačije sada, u odnosu na onda. Ali to sada ne može da se stavi u formulu onog vremena kada sam ja osnivala firmu. Ovo je pitanje za one koji se kraće bave biznisom, jer oni žive u ovom veku, manje više imaju slične poslovne prilike. Okolnosti u kojima sam ja osnivala firmu, način poslovanja je bio potpuno drugačiji“, započinje priču za BIZlife energična i ambiciozna preduzetnica Lidija Leković.
Kompanija Leco inače se bavi distribucijom i uvozom različitih kozmetičkih brendova.
„Od drugih kompanija iz iste branše se razlikujemo jer postojimo dugo, više od 30 godina, radimo u nekoliko kanala prodaje. Sem saradnje sa tradicionalnim trgovinama, manjim smaostalnim radnjama, radimo sa sistemima, relativno sokro smo otvorili jedan pharma kanal i ozbiljno se bavimo web trgovinom“, objašava nam Leković.
Lidija Leković – mlada žena u biznisu devedesetih
U biznis sa kozmetikom ušla je devedesetih godina. Iako znamo kakav je to bio period za društvene prilike, gotovo je neshvatljivo kako je tada bilo onima koji su odlučili da žele da se bave preduzetništvo.
Kako nam priča Leković, posle fakulteta, ranih devedesetih, nije bilo mnogo šanse da nađe posao u struci, ali ni perspektive da se razvije.
„Ja nisam mogla da se uklopim u mogućnosti koje su mi fakultet i ta dostupna radna mesta pružali, nisam bila zadovoljna, i nekako sam tražila način da izađem iz zacrtanog okvira koji ide posle studija. Poznanstva sa ljudima i sklop nekih trećih okolnosti po mene, otvorila se mogućnost za pokretanje privatnog biznisa“, priča naša sagovornica.
Lidija Leković je mlada žena, sa nepune 24 godine koja je biznis započela u tadašnjoj Jugoslaviji koja je bila uveliko pred raspadom. Cilj njenog biznisa bio je i ostao uvoz i distribucija. Prepreke na putu bile su nemerljive.
„Ja sam u biznis ušla sa 24 godine, i to nisam smatrala tako ozbiljnim, jer nije bilo prevelike vizije. Bilo je nestabilno vreme i nestabilna situacija ali sam pomislila da bih mogla da da probam. Rezultat mog nemirnog duha i želje, i sklop srećnih okolnosti su mi pomogli da donesem odluku da krenem u sve ovo“, priča nam.
Od biznisa je želela – bolju budućnost
Jedini cilj u tim godina bio joj je, kaže, da osmisli bolju budućnost nego što joj je bilo zacrtano.
Otkriva nam i zašto baš kozmetika.
„Ne postoji neka velika ljubav prema kozmetici, osim što kao žena volim i koristim kozmetiku, ali u sve sam krenula zbog spleta pravih poznanstava, toga što sam bila na pravom mestu u pravo vreme i spleta srećnih okolnosti“.
Ipak, kozmetika joj je danas velika inspiracija.
Kako navodi, to je oblast koja se veoma brzo razvija kako u širini asortimana tako i u tehnološkom smislu.
„Sve je više sastojaka i edukacija i u kozmetici i od strane dobavljača, ali i sve više edukovane publike koja jednostavno traži nove trenodve, koja traži novu priču i proizvode koji rade“.
Jedan od najnovijih trendova koji naglašava je korejska kozmetika.
„Poslednjih nekoliko godina je period kada pored naše tradicionalne kozmetike imamo i veliki uticaj korejske kozmetike, po kojoj je Leco posebno poznat. U pitanju je jedna od najinovativnijih kozmetika na svetu, po svim parametrima. To je treća kozmetika na svetu i kako i oni kažu, ona ide 12 godina ispred kozmetike kakvu mi ovde poznajemo“, priča Lidija.
Šta je najvažnije za uspeh?
Za uspeh u poslu najvažnija je, po njenom iskustvu i mišljenju, fleksibilnost.
„Najvažnija stvar je fleksibilnost, znači praćenje brzih promena koje se dešavaju na tržištu. Ne samo praćenje tih promena, već hvatanje u koštac s njima, jer kad dođu, mi moramo da budemo spremni. Fleksibilnost, prepoznavanje promena i prilika, hvatanje u koštac sa promenama, prepoznavanje trenutaka koji su ključni za uspeh“, otkriva Lidija Leković.
Najproblematičnije na preduzetničkom putu bilo joj je usklađivanje poslovnog i privatnog života.
„Vrlo je važno da na tom putu uspeha čovek očuva sebe, sačuva porodicu i ne zaboravi na sitna zadovoljstva koja život daje“, poručuje vlasnica kompanije Leco i dodaje da jednu ženu izdvaja obrazovanje i istrajnost.
„Posao treba da traje, jer kad traje, dobije taj kvalitet. Balansiranje između sebe, porodice i biznisa je za ženu najvažnije“, zaključuje Leković.
Šta je plan za kompaniju Leco?
Planovi za kompaniju Leco su da prate trendove, razviju online trgovinu, ali ih ima još.
„Želim da pratimo sve trenove koji se pojavljuju, da razvijamo online trgovinu, da osiguramo naše mesto kao regionalnog distributera proizvoda sa kojima radimo, da poverenje koje imamo sa našim klijentima očuvamo i da pomisao na Leco bude jedna stabilna, inovativna kompanija“
-biz.life