Darjan Minov: Kako živjeti u BiH a imati firmu u Estoniji?

25 dec

Jedan od najvećih problema mladih ljudi u BiH je loša ekonomska situacija. Ovdje ubrajam i nezaposlenost i nedostatak kvalitetnog poduzetničkog okruženja, skupu i tromu birokraciju te osjećaj životne nesigurnosti. Međutim, u odnosu na Europsku uniju kojoj većina mladih teži, Bosna i Hercegovina ima niz prednosti. Zemlja je prilično sigurna, relativno dobro povezana sa ostatkom svijeta a život je i do nekoliko puta jeftiniji. Upravo zato je naša zemlja dobro mjesto za mlade ljude koji traže svoje prve korake u poduzetničkom svijetu. 

No, svjesni smo i situacije sa našom birokracijom. Otvaranje kompanije je skupo, traje dugo i zahtjeva čak i veći trud nego samo poslovanje. Jasno je i zašto se mnogi mladi ljudi ne odlučuju pokrenuti biznis u BiH čak i kad imaju pristup kapitalu i tržištu.

Jedna mala baltička zemlja, Estonija, ponudila je rješenje za sve koji se nalaze u sličnoj situaciji. Naime, Estonija je razvila jedinstven program e-prebivališta koje vam daje mogućnost da budete rezident države članice Europske unije i pokrenete svoju firmu, poslujete sa cijelim svijetom, jednostavno vršite naplatu i zarađujete bez da se pomjerite iz svoje dnevne sobe. Dobro, morat ćete se bar malo pomjeriti.

Kako postati digitalni Estonac?

Estonski je jedan od najtežih jezika za naučiti. Srećom, da postanete e-Estonac on vam nije potreban. Engleski je sasvim dovoljan. Na web sajtu e-residency programa ispunit ćete aplikaciju, unijeti osnovne podatke o sebi i unijeti sliku svog pasoša. Na kraju ćete odabrati razlog zašto želite postati e-rezident, a oni mogu biti razni, od čistog interesa do osnivanja kompanije. Važno je da kao pickup location odaberete Budimpeštu jer se tu nalazi ambasada Estonije koja pokriva i BiH. 

Po popunjavanju aplikacije i unosu slike pasoša, izvršit ćete uplatu takse za e-residency program a koja iznosi 100 eura. Na e-mail ćete dobiti potvrdu estonske policije da je vaša aplikacija zaprimljena te ćete u naredne dvije do tri sedmice dobiti obavještenje o tome da vam je odobren status e-rezdenta. 

Strpite se još dvije do tri sedmice dok vaša ID kartica stigne u ambasadu. Osoblje ambasade će vas kontaktirati kako biste zakazali termin za preuzimanje. Sada već morate lično otići u Budimpeštu u ambasadu koja se nalazi u ulici Aldas i nekoliko minuta vožnje je udaljena od centra Budimpešte. Važno je znati da karticu morate preuzeti lično u roku od šest mjeseci od kad dobijete obavijest da je ista u ambasadi. Obavezno ponesite pasoš a konzul će sa vama obaviti vrlo kratak i prijatan razgovor te uzeti vaše biometrijske podatke. Po prijemu kartice, sačekajte oko 12 do 24 sata da ambasada obavijesti estonsku policiju o preuzimanju. Na e-mail ćete dobiti obavijest o aktivaciji i čestitamo! Postali ste estonski e-rezident!

Kako osnovati firmu?

Na dobivanje statusa e-rezidenta čekat ćete oko šest sedmica. Na osnivanje firme oko šezdeset minuta. Estonija se diči svojom digitalnom infrastrukturom te je potrebno samo da odaberete svog pružatelja usluga i počnete poslovati. Pružatelji usluga su specijalizirane kompanije koje preuzimaju za vas sav administrativni dio vođenja firme od registracije do računovodstva. Njihove usluge koštat će vas od 50 do 100 eura mjesečno. Naravno da ovaj dio možete i sami, ali vam je mnogo lakše kada neko ko već poznaje proces i propise to radi za vas. Krenimo redom.

Aktivirana vam je ID kartica te je sad potrebno da ubacite USB čitač koji ste dobili sa njom u vaš računar te karticu u čitač. Na kutiji ćete pronaći link sa kojeg skidate dva mala programa za digitalni potpis i aktivaciju sigurnosnih kodova koje ste dobili u vašem setu za rezidente. Potom birate svog pružatelj usluga i krećemo sa osnivanjem firme. Objasnit ću kako pokrenuti firmu putem kompanije Xolo, a princip je manje-više isti za sve ostale.

Kada ste se prijavili na Xolo platformu, vodič će vas provesti kroz sve ostale korake. Odabrat ćete ime vaše kompanije te Xolu objasniti čime se želite baviti. Ovaj dio možete završiti i prije dobijanja kartice kako ne bsite gubili vrijeme. Zatim će Xolo za vas izraditi sve dokumente i dati vam virtualnu adresu sjedišta kompanije. Potpisat ćete ugovor o pružanju usluga te dati saglasnost Xolu da bude vaša kontakt tačka. Potom dobijate dokumente o registraciji koje potpisujete. Sve ove potpise radite kroz softver i vaš ID tako da nemojte vaditi karticu iz računara dok ovo radite. Uplatit ćte 190 eura za registraciju kompanije a Xolo će potom sve ove dokumente za vas predati u esotnski biznis registar.

Kroz nekoliko minuta do sat vremena vaša kompanije je zvanično registrovana! Dobijate svoj ID broj i pristup Xolo platformi za računovostvo gdje ćete pratiti transakcije, kreirati fakture i dobijati razne obavijesti o svom poslovanju i obavezama. Dobro došli!

Bankarstvo, plata, kapital, porezi?

Da bi ovaj vodič bio potpun, kratko ću pojasniti osnove poslovanja sa ovakvom firmom. Detalje svakako možete dobiti od vaše kontakt osobe u Xolo timu koji će vam uvijek rado odgovoriti, poslati primjere za ugovore i objasniti svaku sitnicu.

Naravno da za poslovanje morate imati bankovni račun. Estonske banke nisu još uvijek potpuno povjerljive prema ovom programu obzirom da je mlad i da može da se zloupotrijebi. Tako da ne preporučujem da ulazite sami u ovaj proces. Vaš pružatelj usluga ima saradnju sa nekom od banaka koje pružaju usluge e-rezidentima, Xolo surađuje sa bankom LHV i kao i za registraciju priprema sve dokumente za vas. No, morat ćete lično otići u Tallinn i potpisati ugovor sa bankom. 

Kako biste, u početku, izbjegli dodatne troškove preporučujem da otvorite poslovni nalog na Transferwise koji služi kao vaš virtualni bankovni račun. Također možete kreirati i privatni te ga povezati sa računom u BiH. Tako ćete izbjeći skupe troškove transfera i olakšati si isplatu plate. Xolo tim će vam objasniti kako da povežete Transferwise sa svojim računovodstvom da ne morate svaki mjesec uzimati izvode nego da se sve knjiži automatski. Transferwise vam također može izdati poslovnu MasterCard karticu koju možete koristiti u cijelom svijetu i online za sva plaćanja.

Osnovni kapital za vašu OÜ firmu (kod nas bi to bilo d.o.o.) je 2500 eura. Najveća prednost je što ovaj iznos ne morate uplatiti kad pokrenete firmu nego tokom narednih deset godina. Transferwise ne možete koristiti za ovu uplatu nego morate imati poslovni račun u banci. Konkretno, ovo znači da otvaranje bankovnog računa i uplatu kapitala možete izvršiti tek kad firma postane uspješnija i kada budete generisali dovoljno prihoda. 

Što se tiče poreza, vrlo važno je da znate da Estonija nije porezna oaza. Dakle, porezi postoje i oni se plaćaju. No i tu je sistem dao olakšice e-rezidentima. Ukoliko sebi isplaćujete zaradu kao “salary” (platu) u Estoniji ne plaćate nikakav porez ni doprinose za vaš lični dohodak. Ovo plaćate ukoliko budete sebi isplaćivali dobit kao vlasniku firme. Ovdje je važno da shvatite da vi – fizičko lice i vi – firma u Estoniji postojite kao dvije različite osobe, tako da možete sami sa sobom imati poslovni odnos.

Porez plaćate tamo gdje imate stvarno prebivalište, odnosno u Bosni i Hercegovini. Oporezovani ste kao i svako drugo lice koje prima uplate iz inostranstva, sa 10% poreza na dohodak i 4% doprinosa za zdravstveno osiguranje (popularno – porez na freelancere). Ovdje možete pronaći detaljne informacije o porezima i obrasce za prijavu istih.

Porez na dobit vaše firme u Estoniji iznosi 20% i njega plaćate isključivo ako si tu dobit isplaćujete kao vlasniku firme. U ovom slučaju vaša firma plaća 20% poreza na dobit Estoniji a vi kao fizičko lice plaćate porez na dohodak i doprinose u Bosni i Hercegovini. U slučaju da dobit ne isplaćujete nego da ona ostaje na računu vaše firme u Estoniji ne plaćate estonski porez na dobit nego se novac na računu smatra reinvesticijom. Taj novac onda u narednoj godini možete koristiti za poslovanje i ostale potrebe firme.

Uz malo truda i volje može se postići puno. Estonija, zemlja od oko 1.3 miliona ljudi dom je za preko 60 000 e-rezidenata koji godišnje doprinose oko 14 miliona eura estonskoj ekonomiji. Program je pokazao svoj značaji dao šansu kreativnim i vrijednim osobama širom svijeta da na potpuno legalan i transparentan način učestvuju u digitalnoj ekonomiji. Iskoristite priliku i nemojte dozvoliti da vas lokacija i mjesto boravka vežu ili ograniče u ispunjenju svih vaših snova.

(Visited 1.178 times, 1 visits today)
Podijelite članak:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google

Comments