Student koji je noćna mora za birokratiju

26 maj

Beograđanin Filip Vukša, dvadesetčetvorogodišnji student Pejzažne arhitekture, do sada je podnio više od 13.000 prijava za uređivanje staza i ulica, osposobljavanje javne rasvjete, unapređenje rada javnog prevoza, sadnju 2.600 stabala i mnogih drugih problema koji su u nadležnosti beogradskih institucija, a ne rješavaju se čak ni kada ukupni troškovi iznose 8.000 dinara (oko 130 KM).
Nakon što je taj iznos Vukša platio iz svog džepa, kako bi obilježio noćne linije gradskog prevoza, pobudio je medijsku pažnju i od tada se i šira javnost dosjetila da je uloga vlasti da služi građanima, a ne obrnuto, piše B92 na uvodu intervjua s Filipom Vukšom.

Aktivizam rođen iz inata

Vukša je svoju borbu protiv birokratije započeo još kao petnaestogodišnjak, kada je 2007. pismom upozorio gradsku upravu da je jedna biciklistička staza puna rupa, bez odgovarajućih oznaka i javne rasvjete. Nadležni u saobraćajnoj inspekciji odmah su pozvali njegove roditelje, pa kako to nije dalo očekivane rezultate, krenulo je pravno nadigravanje da li Vukša kao maloljetnik može da pokreće opšti upravni postupak.

“Tako je moj aktivizam rođen iz čistog inata. Tada nisam znao zakone, odbredbe, ko je za šta nadležan, ali bio sam uporan i u naredne tri godine podnio sam 150 prijava. U međuvremenu sam se izviještio – sada toliko prijava mogu da podnesem u jednom danu“, priča Filip, koji je iz svoje prve bitke izašao kao pobjednik, budući da je na biciklističkoj stazi dodatno asfaltirano pet kilometara, postavljena bezbjednosna ograda, popravljena javna rasvjeta…

Odbio državnu platu

Filip je zbog svog aktivizma doživljavao i brojne neprijatnosti pa i fizičke napade. Jedan takav desio se kada je Vukša fotografisao vozila gradskog javnog prevoza (GSP) sa razlupanim staklima, koje u takvom stanju nije smjelo da učestvuje u saobraćaju. Tada su ga napala dva lica od kojih je jedan bio vozač GSP-a. Filip je prilikom tog napada zadobio lakše tjelesne povrede, a nakon dvije godine sudskog procesa vozač je oslobođen svih optužbi.

„Kada se desio napad, nadležni u gradu ponudili su mi posao, ali sam procjenio da ću više doprinijeti ako ne zavisim od državne plate. Nastavio sam u svojoj režiji da pratim brojne propuste GSP-a, između ostalog, prijavio sam i da vozači ne voze posljednju turu pred početak noćnog prevoza“, rekao je Vukša za B92.

Ne zavisi sve od novca

Iz gradske uprave su na Filipov račun stizale optužbe da je strani plaćenik, koji ima za cilj da zagorčava život administrativnim službenicima Beograda.

„Neki su čak iznijeli koliko zarađujem po svakoj prijavi. Po toj računici, do sada bih imao bar 100.000 evra, pa sam obećao da ću podijeliti taj novac sa službenikom koji mi otkrije gdje da ga podignem, ali nisam dobio odgovor. Najveći apsurd u toj priči je što sve ovo radim zato što pokušavam da dokažem kako ne zavisi sve od novca, već od volje – i građana i političara“, odgovara Filip na optužbe da je za svoj rad plaćen od stranaca.

Kažnjen zbog dobrote

Zanimljiva je i njegova priča o tome kako je pretprošle godine dobio kaznu za svoj rad zato što je s prijateljima iz Udruženja „Imam plan“ ofarbao stajališta i poskidao stare plakate u jednoj beogradskoj ulici.

„Prvo nam je saobraćajna inspekcija napisala prijavu za vršenje radova bez dozvole, a poslije je komunalna inspekcija teretila naše Udruženje za neovlašteno korištenje grba Grada Beograda i za kršenje gradske odluke o reklamiranju, sa ukupnom kaznom od 60.000 dinara“, pojasnio je Vukša ovaj apsurdan slučaj, koji je ipak riješen u korist Filipa i njegovog udruženja i to najviše zahvaljujući pritisku medija i građana na gradsku upravu. Na kraju, institucija Zaštitnika građana prikupila je novac i platila kaznu, ali je novac vraćen jer se ispostavilo da je prekršajna prijava trebalo da bude napisana na licu mjesta i da mandatna kazna ne važi retroaktivno.

Filip Vukša s drugim članovima udruženja sada prati rad beogradskih vozova za koje kaže da su u veoma lošem stanju i je cijena prevoza preskupa s obzirom na uslugu koja se putnicima nudi.

Kladusa.net

(Visited 380 times, 1 visits today)
Podijelite članak:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Comments