Kako se predstavljate kada tražite posao kao pisci?
Zbilja, razmislite na trenutak o tome. Šta vas preporučuje? Kakvo iskustvo imate, kakve tekstove umete da pišete, koje su oblasti u kojima ste najjači / koje najviše volite, da li slučajno vaši tekstovi imaju i neke opipljive rezultate (nove prodaje, novi linkovi, mnogo deljenja po mrežama…)?
Desi mi se relativno često da mi se ljudi obrate sa pitanjem da li mi treba pisac, ili da im pomognem da nađu klijente. Znaš, pišem već neko vreme, super mi je engleski, tražim nešto ozbiljnije. Moje prvo pitanje je koja vrsta tekstova je u pitanju i u kojim nišama. Najčešći odgovor koji dobijem je: „Pa znaš, članci. Unikatni, nemaš brige. A mogu da pišem na sve teme!“ Iskreno… Ne znam. Šta radi taj tvoj članak, za kakav sajt je pisan, na koje teme, kojoj publici se obraća i sa kojom namerom, i da li uspe u toj nameri?
Jer znaš, meni pretežno trebaju prodajne stranice, blog postovi i prodajni mejlovi u niši ličnog razvoja. Umeš li nešto od toga? Nemam vremena da čekam da se ti „snađeš“ jer ću ja napisati deset gotovih tekstova dok pogledam tvoj jedan i objasnim ti gde, šta, kako i zašto treba da menjaš. Ti, što je i prirodno, očekuješ da budeš plaćen za svoj rad, ali meni to nije isplativo, tako da ću ja radije izabrati da ne sarađujem s tobom i da sačekam nekoga ko zna šta radi.
Ako radiš u drugoj niši i zamoliš me za pomoć da ti nađem posao, reci mi makar o kakvim tekstovima se radi, tako možda mogu da ti pomognem, imamo neku polaznu tačku. Sa člancima ne mogu ama baš ništa. Članci su, najčešće, bezlični informativni tekstovi koji su dobri za portale koji ih štancuju u gomilama; članci su – iz moje skromne perspektive – solidni školski sastavi. Ne traže neke posebne veštine, pišu se i objavljuju u količinama, ergo low cost low value, ergo ne bavim se time. A unikatnost se podrazumeva. Ako je naglašavate kao prednost, automatski vas svrstavam u početnike i ja posla za vas nemam, niti mogu nekome da vas preporučim. Koliko god bolno bilo, razlog tome je krajnje jednostavan: Vi nemate pojma šta radite!
Znam, istražili ste temu, možda i sate proveli da sklopite pristojan tekst, ne negiram vaš trud. Ali zašto ste pisali taj tekst? Koja mu je svrha u celoj priči sadržaja vašeg klijenta?
Ne znate, klijent vam to nije rekao. Dobili ste temu i napisali članak, dalje vas ne zanima. Poštujem, svako ima pravo da napravi taj izbor. Ali onda, najmanje što možete da uradite za sebe je da budete svesni da ste i time što vas dalje ne zanima napravili izbor, izbor da ne napredujete. Dakle, i da radite mnogo a zarađujete ne tako mnogo. Nema ljutiš.
E sad… Ako sam vas dovoljno naljutila da se zapitate šta to treba da naučite da biste skoknuli koji stepenik više – idemo ispočetka.
Zašto ti neki ljudi uopšte prave sajtove?
„Ti neki ljudi“, mislim na klijente koji bi vas angažovali i platili. Postoji na Internetu sto jedna vrsta sajtova i nemam ambiciju da pokrijem svaku; ali cenim da je bezbedno tvrditi da ozbiljni ljudi koji traže ozbiljne saradnike koje su spremni da ozbiljno plate imaju na umu i neki ozbiljan plan sa svojim sajtom.
Na primer: Zamislite da imate neki biznis, mali ili veliki, i da hoćete da ga predstavite na Internetu. Jedan pristup je da izbacite šta bilo, koliko da se kaže da imate sajt, i da se nadate najboljem; drugi pristup je da vam je bašbaš stalo do toga da se predstavite Internet publici na najbolji način, da prenesete ono u čemu ste dobri i ubedite ljude da treba da sarađuju sa vama / kupuju od vas / posećuju vaš sajt… koji god model da je u pitanju. Ako vam je stalo do širenja biznisa, nećete se odlučiti za prvi pristup. A ako se odlučite za drugi, biće vam itekako važno da na sajtu održite celokupnu viziju koju ste zamislili, što traži da su makar ova dva uslova ispunjena:
– da ne objavljujete površne tekstove (jer oni daju jako lošu sliku o vašoj stručnosti i zainteresovanosti)
– da na kraju dana svi ti tekstovi uvere vaše posetioce da ste baš vi osoba za njih, da baš od vas žele da kupe, da baš sa vama žele da sarađuju. Pritom, ako imate i malo pameti bićete oprezni u načinu na koji ih u to uveravate, jer ona linija između ubedljivosti i autentičnosti kojom treba da hodate je toliko tanka da iskorak na bilo koju stranu može značiti fijasko.
Iz nekog razloga – sami to ne umete da uradite ili nemate vremena – odlučite da angažujete pisca da to napravi umesto vas.
… i on vam napravi gomilu unikatnih članaka… U praksi, dobili ste gomiletine teksta koji eto popunjavaju neki prostor, možda nešto slučajno ubodu ali realno 95% ne rade ništa.
Ne. Ako angažujem pisca, tekstovi koje očekujem treba da budu u funkciji vizije koju sam osmislila za svoj posao.
Očekujem profesionalca kojeg sam spremna da platim kao profesionalca, jer taj čovek je em preuzeo gomilu posla s mojih leđa, em realno doprinosi tome da moj posao raste, i to da raste zdravo.
Taj čovek zna šta treba da radi.
Na prodajnoj stranici će napraviti ubedljiv prodajni tekst. U blog postovima će me predstaviti tako da se ne postidim. Na informativnoj stranici neće smoriti narod taksativnim nabrajanjem činjenica, umeće i oko njih da napravi priču.
U realnosti, ovo su verovatno dva čoveka – jedan se specijalizovao za prodajne tekstove, jedan za blog postove, info stranicu će obojica dobro uraditi. Pritom, obojica su prilično dobro upućeni u oblast kojom se bavim, tako da ne moram mnogo toga da im dodatno objašnjavam.
Po potrebi ću angažovati jednog ili drugog. Onaj koji piše prodajne stranice je dosta skuplji, jer je veština zahtevnija, ali njegove usluge mi verovatno trebaju samo za nekoliko stranica na sajtu, i doooobro ću se raspitati pre nego što ga angažujem, a najverovatnije ću to uraditi po preporuci. Onaj za blog postove je verovatno neko s kim želim dugoročnu saradnju, i kad nađem pravu osobu maksimalno ću se truditi da je zadržim.
Da biste postali jedan od ta dva čoveka…
Specijalizujte se, i to istovremeno u dva pravca:
- Sa temama koje obrađujete. Što više budete istraživali neku temu i pisali o njoj, to ćete bolje razumeti probleme koji su malo dublji od onoga do čega možete doći površnim istraživanjem, a to vam dalje omogućava smislenije povezivanje sa čitaocima – čime vaši tekstovi znatno dobijaju na kvalitetu.
- Usavršavajte veštinu pisanja, ovog marketinškog. Teme za guglanje, vežbanje i usvajanje, ako im još uvek niste vični: content marketing (šta je i čemu dođavola služi); copywriting (ili „kako pisati naslove“, „kako pisati uvode“, „kako strukturisati prodajni tekst“ i sve varijacije koje vam padnu na pamet); izaberite format i usavršite se u njemu – pisanje prodajnih stranica (sales pages), odnosno blog postova, odnosno šta vam je već zanimljivo (ja se držim ove dve vrste tekstova jer em imam najviše iskustva sa njima, em meni najviše trebaju; izuzetno je isplativo specijalizovati se i za annual reports na primer, ili za serije prodajnih mejlova, što obično ide ruku pod ruku sa sales pages, ali to već ostavljam vama za istraživanje).
Odatle ćete već i sami dobiti gomilu ideja šta i kako dalje.
Mozeiovako.com/Jelena