Kako izgleda švajcarski obrazovni sistem

11 feb

Švajcarski školski sistem je jedan od najbolje kotiranih u svetu na osnovu statistike OECD-a. Švajcarski obrazovni sistem je decentralizovan i autonoman. Službeni jezik odgovarajućeg kantona je i jezik na kojem se odvija nastava u školi. Različite regije imaju posebna obeležja i pravila vezana za obrazovanje. Osnovnoškolsko obrazovanje počinje od 4-6 godina, zavisno od kantona. Prosečno traje 7-9 godina, od kojih prvi nivo traje 3-5 godina, dok drugi traje 3 ili 4 godine.

Izbor škole zavisi od uzrasta učenika, stepena obrazovanja, nivoa znanja jezika…

Deca u Švajcarskoj idu u školu pre i posle podne. Što su starija, to je poslepodnevna škola duža. U podne imaju pauzu za ručak (od 11:40-13:40).

Kada to kažete prijateljima kod nas pitaju vas: “Šta toliko rade u školi?”, a kada Švajcarcima kažete da deca idu kod nas pre ili poslepodne u školu oni pitaju: “Pa šta toliko rade kod kuće?” Sreda posle podne je slobodna. Kod manje dece do 5-6. razreda zna biti slobodan još jedan dan posle podne.

Deca čiji roditelji rade mogu već ujutro u 7:00 da dođu u školu i imaju doručak do 8:00, kada počinje škola, a mogu i ostati u školi tokom podnevne pauze kada imaju ručak (naravno uz materijalnu nadoknadu roditelja). Cena zavisi od primanja roditelja i oni koji imaju manju platu plaćaju manje, a koji imaju veću plaćaju više. Npr. za dete, koje zbog posla roditelja mora ostati u školi sve do 18:00 u školi (ima doručak, ručak, i užinu u 16:00) roditelj izdvaja više od 23 franaka na dan. Ako dete boravi kraće, naravno cena se smanjuje.)

Ako dete ujutro ne dođe na nastavu u predviđeno vreme (najčešće u 08:00), onda će najkasnije do 08:10 učitelj/ica iz škole zvati roditelje da pitaju šta je s detetom. I to svaki put. Bez izuzetka.

Obaveza roditelja je da jave pre 08:00 sati učitelju/ci ili upravi škole da je dete bolesno, a to je ujedno i jedini razlog zbog kojeg dete može izostati iz škole. Ako je dete više dana odsutno ili ako bi se izostanci dešavali često onda se može tražiti da roditelji od lekara donesu potvrdu o nužnosti odsustva.

Tokom jednog polugodišta roditelj ima pravo da uzme pola dana slobodno za svoje dete, uz prethodnu najavu. Ili jedan celi dan tokom cele školske godine. Svako duže odsustvo (osim tog slobodnog dana) ne može učitelj odobriti, nego direktor škole ili više instance.

Kada dete dolazi u školu pozdravlja se i rukuje sa učiteljem, a kada odlazi iz škole isto tako. Od prvih dana boravka u vrtiću, a dalje se podrazumeva, svako čisti iza sebe i svako ostavlja iza sebe učionicu onakvu kakvu je zatekao. Znači, sve se vrati na mesto gde i kako je prethodno bilo.

Na pauzi i pre početka časa nema velike galame, nema išaranih zidova, stolova,… Ne možete naći niti jednu jedinu packu na zidovima, parketu,… iako je škola stara možda i 100 godina. Decu uče i u tome su beskompromisni da je čuvanje imovine škole i odnos prema tome na najvećem nivou.

Ako se desi problem sa nekim učenikom, a u vezi ponašanja, njegovog odnosa prema kolegi, učitelju,… ili ako je njegovo ponašanje izvan okvira prihvatljivog – stekao sam utisak da postoji jako precizan postupak šta treba uraditi. Znači, učitelj tačno zna kada i kako treba reagovati jer je podučen/istreniran kako da se ponaša u kriznim situacijama…od pismenog evidentiranja ponašanja učenika, obaveštenja roditelju da dođe u školu u jednom od ponuđenih termina, prikupljenih dokaza koji se predoče roditelju i predloga rešenja aktuelne situacije, ali i šta će se desiti ako se ponovi problem… Tada je učitelj u pratnji direktora škole koji je podrška učitelju.

U oba polugodišta postoji po jedna nedelja u kojoj se roditelji pozovu da posete školu i prisustvuju nastavi. Mogu odabrati dan i čas ili časove koji im odgovaraju. Iz iskustva govorim da tokom nastave stiče se utisak da je svaki korak i u svakom segmentu isplaniran i da nema improvizacija.

Zajednički roditeljski sastanci su uglavnom za davanje opštih informacija o školi, predmetima, udžbenicima… Kada je pitanje uspeha deteta onda su samo učitelj, roditelj(i) i dete. Roditelj dobije 15-ak termina i odabere sve koji mu odgovaraju, a kasnije dobije potvrdu koji je odabran. Ti su sastanci posle nastave (posle 17:00 sati i traju od 30 do 45 minuta). Prethodno roditelj dobije neku vrstu formulara da na njemu on oceni svoje dete, na ista pitanja odgovori i dete, a onda i učitelj predoči svoje stavove.

Nikada ne možeš da znaš za uspeh druge dece u razredu (osim ako ti dete privatno ne kaže ili ispriča o nekome isl.). Uvek vidiš ocene samo svog deteta, prosek razreda i na kojem mestu u razredu je tvoje dete (6. od 22 iz matematike, ili 18. od 23 iz engleskog). Sve što učitelj ima da iznese je, na neki način u pisanoj formi, i na kraju se roditelj potpiše sa čim je bio upoznat i dobije kopiju zapisnika sa roditeljskog sastanka.

Plata učitelja prema objavljenjim podacima iz Kontona Cirih iznosi 7398 franaka (oko 700.000 dinara)

 

Mreza-mira.net

 

 

(Visited 118 times, 1 visits today)
Podijelite članak:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Comments