Gdje prestaje iskuliranost i započinje pretilost?

23 dec

Pretilost je stanje prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu (Indeks tjelesna mase ITM, tj. stupanj uhranjenosti osobe je 25 kg/m² i više. „Izguglaj“ kako se računa ITM, lako je). Pretilost je poprimila karakteristike pandemije (širenje bolesti u velikim zemljopisnim regijama), posebno u „razvijenim“ područjima gdje lanci brze hrane zarađuju milijune. Spada među glavne uzročnike prijevremene smrti u svijetu.

Zašto nastaje?

Uzroci pretilosti su kombinacija vlastitog ponašanja, društvenih (ne)prilika i genetskih elemenata. Genetski su jasni, a društveni mogu biti različiti. Konzumerizam te promoviranje nezdrave hrane i navika koje ne uključuju fizičko djelovanje itekako pospješuju gojaznost. Značajni  faktori su i konstantni osjećaj odbijanja okoline (prijatelja, partnera/ice, obitelji), manjak povjerenja, ljubavi, fizičko ili seksualno zlostavljanje, neizraženi bijes, tuga, iskustvo nekog oblika diskriminacije…

Koje su posljedice?

Popis bolesti na latinskom jeziku je dug, teško čitljiv i nikako zanemariv. Sumirano – začepljenje krvnih žila, bolesti srca i žuči, šećerna bolest, prestanak disanja u snu (apneja) i drugi oblici bolesti respiratornog sustava, zatim zloćudne bolesti maternice, dojke, prostate i debeloga crijeva. Zbog česte društvene neprihvaćenosti, pretile osobe lakše razvijaju socijalne fobije, manjak samopouzdanja i samopoštovanja. Zbog toga su sklonije ovisnostima i rizičnim ponašanjima.

Šta možete uraditi ako imate problem? 

Ako imate ITM 25 i više, najprije uradite sistematski pregled te se lagano, ali ambiciozno, upustite u projekt mršavljenja. Dijeta jest početni korak u toj situaciji, ali nikako jedini. Bit je u stvaranju zdravih cjeloživotnih navika koje će postati filozofija dugog života. Patiti se dijetom pa se nakon postignutog cilja vratiti starim navikama, besmisleno je. Uvedite si pravila.

Ne morate pojesti čokoladicu svaki put kad vam „padne na pamet“. Ne morate gasiti žeđ gaziranim sokovima, što je ionako nemoguće zbog velike količine šećera. E, da, kad smo već kod toga, da biste zašećerili kavu nisu vam baš potrebna tri pakiranja šećera.

„Iskulirajte“ se malo i kontrolirajte svoje nagone za hranom. Ako mislite da volite određenu hranu jer ste je sami izabrali, malo se preispitajte. Okus je stvar navike. Na sve načine bombardiraju nas reklamama nezdrave hrane pa naš izbor zapravo i nije naš.

Pokušajte odrediti razdoblje u kojem ćete konzumirati zdravu hranu (povrće, voće, bijelo meso…), vidjet ćete da ćete se nakon određenog vremena naviknuti na tu hranu pa će vam ona postati prvi izbor, a junk food samo kad nemate drugi. U procesu stvaranja zdravih navika nije sramota, primjerice, u gostima kod tetke naručiti vodu ili za blagdane objasniti da su vam pet sarmi, meso i dva tanjura kolača ipak previše.

Odredite si mjeru i držite je se stalno, čak i u situacijama koje nazivamo „posebne prilike“ (blagdani, fešte, rođendani). Naime, one su okidač za staru naviku kojoj se vraćamo, a ona uzrokuje da „nabacimo“ i više kilograma nego što ih je bilo. A da ne razmišljate samo o tome „što ne smijete“ (mozak ionako ne prepoznaje negaciju, pa za njega svako „ne smiješ jesti“ ustvari znači „smiješ jesti“), radije od pripremanja zdravih obroka napravite pravi mali ritual kojem jednostavno nećete moći odoljeti.

Birajte zdrave namirnice na pijaci ili u ribarnici (i uživajte na tom šarenom vašaru boja, zvukova i okusa), posvetite se pripremanju obroka i usudite se eksperimentirati (odvojite vrijeme za to, istražujte i za svaki slučaj nabavite HTZ opremu J)! Postavite  i ukrasite stol kao kada ga pripremate za drage goste,  a onda sjednite na tron i kraljevski uživajte u obroku.

*Ovaj tekst je dio materijala kNOw risks koji je nastao u okviru istoimenog projekta Udruženja za prevenciju ovisnosti NARKO-NE

(Visited 192 times, 1 visits today)
Podijelite članak:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Comments